Samenwerking Venray — Programma in begrijpelijke taal 2026–2030

Overzicht van onze thema’s en speerpunten.

Speerpunten per thema

Veiligheid

Leven

Wonen

Mobiliteit

Werk

Milieu & Duurzaamheid

Gemeente

Cultuur, Sport & Recreatie

Onderwijs

Ontwikkeling Centrum, Dorpen & Buitengebied

Veiligheid

Wat we willen:

  • Venray moet een veilige plek zijn om te wonen, werken en leren.
  • Gevaren of problemen pakken we samen aan, zodat iedereen veilig is.

 

Hoe we dit doen:

  • Drugs, geweld, verkeersovertredingen en afvaldumping aanpakken.
  • Zorgfraude voorkomen door controle op vergunningen.
  • Hulpverleners en handhavers beschermen.
  • Problemen vroeg signaleren en voorkomen.
  • Huiselijk geweld actief aanpakken.
  • Open communiceren en fouten bespreekbaar maken.
  • Inwoners betrekken bij veiligheid.
  • Cameratoezicht waar nodig inzetten.
  • Duidelijke afspraken maken en elkaar aanspreken.

Leven

Wat we willen:

  • Iedereen moet kunnen meedoen in Venray.
  • Jong en oud moet kansen krijgen om zich te ontwikkelen en gelukkig te leven.

 

Hoe we dit doen:

  • Inclusieve gemeenschap verder ontwikkelen.
  • Werk vinden dat bij mensen past, ook voor langdurig werklozen.
  • Armoede en schulden aanpakken.
  • Meer stageplaatsen en vakopleidingen aanbieden.
  • Gezonde schoollunch stimuleren.
  • Sport, cultuur en muziek toegankelijk maken.
  • Laagdrempelige hulp bij mentale gezondheid.
  • Eenzame mensen ondersteunen met ontmoetingsplekken.
  • Venray verder ontwikkelen als kenniscentrum voor psychiatrie.
  • Zelfredzaamheid stimuleren.
  • Onderwijs breed en inclusief aanbieden.
  • Internationale medewerkers goed ondersteunen.
  • Dorps- en wijkondersteuners inzetten.

Wonen

Wat we willen:

  • Iedereen moet een passende en betaalbare woning kunnen vinden.
  • Wachttijden voor beschermd wonen en ambulante zorg verkorten.

 

Hoe we dit doen:

  • Woningbouworganisaties verbeteren.
  • Vergunningen sneller regelen.
  • Tijdelijke woningen mogelijk maken.
  • Slim, snel en duurzaam bouwen.
  • Betaalbare huurwoningen bouwen.
  • Wonen combineren met groene en veilige speelplekken.
  • Huisvesting voor internationale medewerkers regelen.
  • Mantelzorg- en meer-generatie woningen toestaan.
  • Woonhofjes ontwikkelen voor diverse culturen.
  • Vluchtelingen opvangen waar nodig.

Mobiliteit

Wat we willen:

 

  • Iedereen moet veilig en duurzaam kunnen reizen.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Fiets-, wandel- en wegen veilig maken.
  • Snelheidsbeperkingen in woonwijken en centrum.
  • Verbod op fatbikes in drukke voetgangersgebieden.
  • Voldoende parkeerplaatsen voor mensen met een beperking.
  • Oplaadpunten voor e-bikes en e-auto’s uitbreiden.
  • Veiligheid op fietspaden verbeteren.

Werken

Wat we willen:

 

  • Iedereen moet een kans op werk hebben.
  • Werk is belangrijk voor ontwikkeling en sociale contacten.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Ondernemers ondersteunen met advies en subsidies.
  • Banen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Toerisme en recreatie versterken.
  • Startups en nieuwe bedrijven stimuleren.

Milieu & Duurzaamheid

Wat we willen:

 

  • Venray groener en duurzamer maken.
  • Iedereen bewust maken van energie en natuur.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Milieuregels handhaven.
  • Natuur beschermen en groen herstellen.
  • Energiebesparing en duurzame innovaties stimuleren.
  • Zonne-energie en andere groene energiebronnen bevorderen.
  • Circulaire landbouw verder ontwikkelen.
  • Kwaliteit boven kwantiteit bij nieuwe bedrijven en gebouwen.

Gemeente

Wat we willen:

 

  • De gemeente is dichtbij, duidelijk en betrouwbaar.
  • Iedereen moet makkelijk toegang hebben tot diensten en informatie.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Vertrouwen tussen gemeente en inwoners vergroten.
  • Wachtlijsten in WMO en jeugdzorg verkorten.
  • Producten en diensten toegankelijk maken voor mensen met een beperking.
  • Duidelijke regels en goede communicatie.
  • Investeren in kwaliteit van personeel.
  • Digitaal en fysiek informatieloket beschikbaar maken.

Cultuur, Sport en Recreatie

Wat we willen:

 

  • Iedereen moet mee kunnen doen aan sport, cultuur en recreatie.
  • Jongeren krijgen kansen om hun talent te ontwikkelen.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Lokale verenigingen en evenementen ondersteunen.
  • Toegankelijke en duurzame sport- en cultuurvoorzieningen.
  • Samenwerking tussen scholen, sport en cultuur stimuleren.
  • Vrijwilligers waarderen en opleiden.

Onderwijs

Wat we willen:

 

  • Onderwijs is voor iedereen, inclusief leerlingen met extra ondersteuning.
  • Voorkomen dat jongeren vroegtijdig stoppen met school.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Vroegtijdige signalering van problemen.
  • Samenwerken met ervaringsdeskundigen.
  • Mentale veerkracht en sociale vaardigheden ontwikkelen.
  • Muziek, mediawijsheid en digitale balans stimuleren.
  • Jongeren een podium bieden voor talent en ideeën.

Ontwikkeling Centrum, Dorpen & Buitengebied

Wat we willen:

 

  • Venray moet een fijne plek zijn om te wonen, werken en beleven.
  • Alles in balans: wonen, werken, natuur en bereikbaarheid.

 

Hoe we dit doen:

 

  • Woningbouw en herbestemming afgestemd op behoeften.
  • Samenwerken met inwoners, ondernemers en verenigingen.
  • Centrum compact en levendig maken.
  • Leegstand aanpakken en nieuwe bedrijven stimuleren.
  • Circulaire agribusiness en ecologische initiatieven ondersteunen.

Meedoen of vragen?

Neem contact op of lees meer op de website.